21 stycznia 2016 11:18 | Aktualności
Podczas zajęć uczestnicy Świetlicy Środowiskowej poznali pierwsze podstawy języka migowego, a mianowicie czym jest „znak migowy" i do czego służy, poznali podstawowe zasady porozumiewania się oraz kilka podstawowych znaków i zwrotów polskiego języka migowego.
Zajęcia miały na celu uświadomić, jak żyją osoby niesłyszące lub niedosłyszące. Jak inny jest ich świat od naszego, jak różni jesteśmy od siebie, choć z pozoru jesteśmy tacy sami. Ale przede wszystkim wyposażyć w nowy system komunikacji z drugim człowiekiem, którego nauka, choć wymaga ćwiczeń i wielu powtórzeń, to stanowi miłą alternatywę od codzienności, wymaga innego spojrzenia na świat i ludzi, dając jednocześnie niesamowitą satysfakcję i radość z osiąganych efektów.
Głównym założeniem zajęć jest promowanie wśród dzieci nauki języka migowego oraz wdrażanie do tolerancji inności w świecie społecznym poprzez ich kontakt z elementarnymi znakami z zakresu ikonografii oraz daktylografii.
Nauka języka migowego to nie tylko świetna zabawa dla dziecka, ale przede wszystkim wskazanie mu nowego, alternatywnego sposobu porozumiewania się z ludźmi, przy jednoczesnym uwrażliwianiu na drugiego człowieka. Ucząc dziecko od najmłodszych lat szacunku, tolerancji i godnego traktowania ludzi różniących się od nas samych, a poprzez naukę języka migowego umożliwienie mu sposobu kontaktowania się z osobami niesłyszącymi lub słabo słyszącymi, powoduje rozwój umiejętności społecznych dziecka, poszerza jego pogląd na świat i sposób jego rozumienia.
Mamy nadzieję, że nauka języka migowego pomoże Naszym Uczestnikom stać się bardziej otwartymi, wrażliwymi i świadomymi odbiorcami, ale też i twórcami wspólnej rzeczywistości. Pozwoli na ich harmonijny rozwój, ukaże alternatywny sposób komunikacji w na tyle atrakcyjny sposób, iż jego nauka, podczas wspólnej zabawy, stanowić będzie nie tylko mile, ale również praktycznie spędzany czas. Z kolei zdobyte w ten sposób i tak inne od wcześniej proponowanych wiadomości i umiejętności dzieci będą mogły wykorzystać w dalszej edukacji się one do rozwoju zainteresowań, wpłyną na ich ocenę rzeczywistości i uwrażliwią na innych ludzi.